آرشيو اخبار
رکورد توليد شکر در کشور شکسته شد/ شکر کيلويي 3100 تومان
 
دبير انجمن قند و شکر ايران گفت: سال گذشته رکورد بي‌نظيري در توليد شکر زديم، به طوري که 2 ميليون و 15 هزار تن شکر توليد شد و امسال نيز مجوزي براي واردات شکر داده نشده و شکر با نرخ کيلويي 3100 تومان به وفور در دسترس مردم است.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزي خبرگزاري فارس، در مورد آخرين وضعيت توليد شکر در کشور، خاطرنشان کرد: سال گذشته رکورد بي‌نظيري در توليد شکر ثبت شد، به طوري که 2 ميليون و 15 هزار تن شکر توليد کرديم که يک ميليون و 143 هزار تن آن در بخش چغندر قند و 872 هزار تن آن در بخش نيشکر بوده است.
وي با اشاره به اينکه رکورد توليد شکر هيچ وقت در کشور سابقه نداشته و بالاترين ميزان توليد مربوط به سال 85 با يک ميليون و 274 هزار تن بوده، تصريح کرد: البته اين رقم تا سال 92 روند کاهشي يافته بود و به يک ميليون و صد هزار تن رسيده بود.
دبير انجمن قند و شکر ايران به اين نکته اشاره کرد که در سال 96 فقط 200 هزار تن کمبود و نياز به واردات داشتيم و 90 درصد را از محل توليد داخل تأمين کرده‌ايم که يکي از دلايل آن محدود کردن واردات شکر توسط وزارت جهاد کشاورزي است که اجازه نداد تا واردات شکر توليدکننده نتواند شکر توليدي خود را در بازار بفروشد.
وي اين را هم گفت که در سال 96 تنها 870 هزار تن شکر وارد شده و امسال نيز در چهار ماهه سال به 97 کلاً 86 هزار تن شکر وارد شده که آن هم باقيمانده شکرهايي است که در بندر مانده و از سال قبل ترخيص نشده است و در نهايت امسال مجوزي براي واردات شکر نداريم.
دانايي اطمينان خاطر کرد که بيش از 800 هزار تن شکر ذخيره شده که هر ماه در نهايت 170 هزار تن شکر مصرف مي‌شود، ضمن آنکه از 20 روز آينده و از اوايل شهريور ماه بهره‌برداري از چغندر قند و نيشکر در سال جديد شروع مي‌شود.
دبير انجمن قند و شکر ايران کشت پاييزه چغندر قند را عاملي در کاهش مصرف آب و استفاده از بارش‌هاي پاييزه برشمرد و گفت: با آنکه حجم زيادي از نيشکر و چغندر قند در خوزستان توليد مي‌شود، اما ظرفيت صنعتي در اين استان کم داريم و براي استحصال و فرآوري اين دو محصول بايد روانه کارخانه‌هاي استان‌هاي اصفهان، چهارمحال و کرمانشاه مي‌شود که اگر بتوانيم کارخانه جديد در خوزستان راه‌اندازي کنيم، بسيار مؤثر خواهد بود.
وي از کلنگ‌زني کارخانه فرآوري چغندر قند با ظرفيت 10 هزار تن طي 10 روز آينده در استان خوزستان خبر داد و گفت: در عين حال دو کارخانه نيشکري در اين استان هم قرار است تا دومنظوره فعاليت کنند که قطعاً براي فرآوري چغندر قند و استحصال شکر مؤثر بوده و آب کمتري هم در راستاي استحصال مصرف خواهد کرد.
دانايي همچنين در مورد نرخ مصوب شکر هم گفت: بسته‌هاي 50 کيلويي فله‌اي با نرخ مصوب 2722 تومان براي سال 96 مصوب شده است که فعلاً با همين رقم فروش ادامه دارد وبسته‌هاي 900 گرمي با نظارت سازمان حمايت با نرخ مصوب 3550 تومان در دسترس مردم قرار دارد.
تاريخ خبر: 97/05/10
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 531
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR