آرشيو اخبار
دلالان شکر داخلي را خريداري و صادر مي‌کردند/ ذخيره شکر تا تيرماه سال آينده داريم
 
رئيس انجمن توليدکنندگان قند و شکر، گفت: سعي کرده‌ايم نياز شکر را از محل توليد داخل تأمين کنيم، برخي دلالان شکر داخلي را خريداري و صادر مي‌کردند که با ممنوعيت آ‌ن سعي در تنظيم بازار داخل داريم.
بهمن دانايي در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزي خبرگزاري فارس، در پاسخ به علت ممنوعيت صادرات شکر اظهار داشت: از آنجايي که تنظيم بازار اين محصول بر عهده انجمن قند و شکر گذاشته شده 50-40 روز پيش متوجه شديم که به يک‌باره حجم زيادي از شکر در بازار ناپديد مي‌شود و پس از تحقيقاتي که انجام داديم، متوجه شديم که عده‌اي دلال با افزايش نرخ ارز روي به جمع‌آوري شکر از سطح بازار آورده و آن را به کردستان عراق و کشورهاي آسياي ميانه از جمله ازبکستان و ترکمنستان صادر مي‌کنند.

وي در توضيح اين موضوع گفت: صادرات چيز بدي نيست، اما بايد اين نکته را هم يادآور شد که هر سال در کشور 2ميليون و 200 هزار تن شکر مصرف مي‌شود که 2 ميليون تن آن سال گذشته از محل توليد داخل تامين شد، مضاف بر آنکه دولت شکر را جزو 25 قلم کالاي اساسي در نطرگرفته که براي واردات آن ارز يارانه‌اي 4200 توماني اختصاص مي‌دهد، به تعبير ديگر عده‌اي از اين طرف توليد داخل را صادر مي‌کنند و پول آن را در جيب مي‌گذارند و از آن طرف بايد دولت ارز يارانه‌اي بدهد تا شکر وارد شود. در حالي که بخش اعظمي از نياز را خودمان مي‌توانيم تامين کنيم.

رئيس انجمن توليدکنندگان قند و شکر به صراحت گفت: همان 40 روز پيش نامه‌اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزي نوشتيم و خواستار ممنوعيت صادرات اين محصول شديم تا در بازار داخل با مشکل مواجه نشويم.

وي همچنين خاطرنشان کرد: از 2 روز پيش توليد جديد شکر را آغاز کرده‌ايم و اميدواريم امسال نيز بخش اعظمي از نياز داخل را تامين کنيم.

دانايي به مصرف‌کنندگان اطمينان خاطر داد که به اندازه نياز شکر در انبارها موجود است و گفت: اول شهريورماه بيش از 530 هزار تن شکر در انبارها وجود داشت و پيش‌بيني مي‌کنيم، امسال در بخش چغندر قند هم مانند سال گذشته توليد شکر داشته باشيم، اما در بخش نيشکر به دليل کمبود آب در استان خوزستان بخشي از مزارع نيشکر آسيب‌ديده و ممکن است کمي با کاهش توليد در اين بخش مواجه باشيم.

وي درمورد قيمت شکر هم گفت: همچنان شکر به صورت کيسه 50 کيلوگرمي به قيمت هر کيلو 2720 تومان به عمده‌فروشان و صنايع شيريني و شکلات عرضه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس، امروز صادرات شکر طي بخشنامه‌اي به گمرک ممنوع شد.
تاريخ خبر: 97/06/13
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 533
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR