آرشيو اخبار
تداوم خودکفايي در توليد شکر به شرط توجه دولت
 
مديرعامل شرکت قند بيستون گفت: اميدواريم قبل از آنکه بازار شکر دچار مشکل حادي شود، تدبيري انديشيده شود و علاج واقعه قبل از وقوع صورت گيرد. به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري تسنيم، ظاهرا در هفته‌هاي اخير کشت چغندرقند در کشور جذابيت خود را از دست داده و بسياري از چغندرکاران به کشت گوجه فرنگي روي آورده اند!

محسن علي حسيني مديرعامل شرکت قند بيستون در خصوص وضعيت کشت چغندرقند بيان کرد: در استان کرمانشاه به دليل برخورداري از شرايط اقليمي مناسب، کشت چغندرقند با کيفيت مطلوب سابقه چندين ساله دارد. از چند ماه قبل و همزمان با افزايش نرخ ارز، صادرات محصولات کشاورزي و غذايي خصوصا صادرات گوجه‌فرنگي و رب گوجه فرنگي جذاب شد و افزايش قيمت گوجه فرنگي در بازار داخل نيز کليد خورد.

وي ادامه داد: با وجود ممنوعيت صادرات در مقطعي، در حال حاضر صادرات گوجه فرنگي و رب‌گوجه به صورت رسمي و غيررسمي انجام مي‌شود که همين امر موجب شده جذابيت کشت گوجه‌فرنگي براي کشاورزان افزايش يافته و در مقابل رغبت به کشت چغندرقند که قيمت آن امسال تغيير چنداني با سال قبل نداشته، کاهش يافته است.

اين فعال صنعت قند و شکر افزود: اخيرا سرمايه‌گذاران بسياري جهت اجاره زمين‌هاي کشاورزي با قيمت بالاتر به منطقه مراجعه کرده‌اند.

علي حسيني درخصوص اين مطلب گفت: جايگزين کردن گوجه‌فرنگي به جاي چغندرقند که نتيجه سطحي‌نگري و بي‌توجهي به صنعت توليد شکر صورت گرفته، در سال‌هاي آينده تبعاتي در پي خواهد داشت.

وي افزود: شکر جزو کالاهاي استراتژيک بوده و قيمت شکر و چغندرقند توسط دولت تعيين مي‌شود. عدم تمايل به کشت چغندرقند منجر به کاهش عرضه اين محصول که ماده اوليه صنعت توليد قند و شکر است خواهد شد.

علي حسيني تصريح کرد: شکر علاوه بر مصارف خانگي، در صنايع مختلف و متعددي هم کاربرد دارد و علت استراتژيک قلمداد شدن اين محصول هم وابستگي صنايع مختلف به شکر است بنابراين با کاهش حجم عرضه چغندرقند، بازار داخل با کمبود شکر مواجه شده و تامين نياز بازار داخل به شکر در گرو واردات خواهد بود.

مديرعامل شرکت قند بيستون تاکيد کرد: بدون شک در معادله ارزي صادرات گوجه و رب گوجه فرنگي و واردات شکر، تراز ارزي منفي خواهد بود؛ واردات شکر، هم هزينه سنگيني به دولت تحميل خواهد کرد و هم تعادل بازار اين محصول استراتژيک را به هم خواهد زد.

اين فعال صنعت قند و شکر با گلايه از قيمت گذاري دستوري چغندرقند و شکر اظهار داشت: در شرايطي که هزينه هاي توليد به شدت افزايش يافته، الزام کشاورزان به فروش چغندرقند با قيمت دستوري که به لحاظ منطق اقتصادي نيز توجيه ندارد، نتيجه اي جز عدم رغبت کشاورزان به کشت چغندرقند نخواهد داشت.

وي گفت: در حالي که کشور با برنامه‌ريزي و تلاش چند ساله، در سال‌هاي اخير به خودکفايي در زمينه توليد شکر رسيده بود اين سياست موجب مي شود زحماتي که براي خودکفايي شکر کشيده شده به هدر رود و چنانچه ناچار به واردات شويم نيروي شاغل در اين حوزه هم کاهش خواهد يافت. با از سوي ديگر نرخ شکر هم تکليفي است و با توجه به قيمت 3 هزار توماني شکر، خريد چغندرقند با قيمت بالاتر براي‌شرکت هاي قندي مقرون به صرفه نيست. ضمن اينکه نرخ تکليفي و غير منطقي شکر هم موجب رانت براي دلالان شده و عملا مصرف کنندگان شکر را با قيمت بالاتري خريداري مي کنند.

علي حسيني اضافه کرد: بهتر بود دولت به جاي الزام چغندرکاران به فروش محصولات خود با نرخ غير واقعي و غير منطقي، با پرداخت يارانه منافع کشاورزان را تضمين مي کرد. در شرايط فعلي، منطقي سازي قيمت شکر مانع بسياري از مشکلات مي شد. اگر امسال از افزايش قيمت منطقي شکر و چغندرقند جلوگيري شود، قطعا در سال آينده شاهد افزايش قيمت سنگين تري در بازار شکر خواهيم بود. افزايش قيمت 30 درصدي شکر در اين وضعيت، بهتر از واردات شکر در سال آينده و پرداخت قيمت هاي بالاتر خواهد بود. نتيجه تداوم اين وضعيت، شکر حداقل 7 هزارتوماني در سال آينده خواهد بود. کما اينکه نتيجه قيمت گذاري دستوري را در بازار خودرو و بورس کالا و... مشاهده کرديم.

مديرعامل «قيستو» در رابطه با پيش بيني وضعيت شرکت هاي قندي در صورت کاهش عرضه چغندرقند بيان کرد: در صورت تداوم سياست هاي نادرست، حجم برداشت چغندرقند کاهش خواهد يافت؛ اما با توجه به اينکه اگر براي تامين نياز بازار داخل به شکر، نياز به واردات باشد، مجوز واردات شکر خام فقط به شرکت هاي توليدکننده شکر سفيد داده مي شود، با کاهش حجم چغندرقند، شرکت هاي گروه قندي از طريق واردات شکر خام و توليد شکر نه تنها سودآوري خود را حفظ خواهند کرد؛ بلکه حتي امکان تحقق سود بالاتر را نيز خواهند داشت. بنابراين نگراني بابت افت سودآوري قندي‌ها وجود ندارد. علاوه بر اين سهم شرکت هاي قندي به دليل در اختيار داشتن دارايي هاي مناسب، ارزنده است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: نکته اينجاست که در صورت توليد شکر از شکر خام به جاي چغندرقند، هم اشتغال در شرکت هاي قندي با تهديد مواجه خواهد شد و هم شاهد افزايش قيمت شکر و به تبع آن افزايش قيمت بسياري از محصولات غذايي خواهيم بود. اميدواريم قبل از آنکه بازار شکر دچار مشکل حادي شود، تدبيري انديشيده شود و علاج واقعه قبل از وقوع صورت گيرد.
تاريخ خبر: 97/10/23
منبع: خبرگزاري تسنيم
كد خبر: 538
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR