آرشيو اخبار
واردات 1.4 ميليون تن شکر/ قيمت‌ طي يک‌ماه آينده متعادل مي‌شود
 

دبير انجمن صنفي قند و شکر با اشاره به برنامه‌ريزي براي واردات 1.4 ميليون تن شکر و ورود بخشي از آن، گفت: برداشت چغندر پاييزه نيز از دو روز قبل آغاز شده و طي يک‌ماه آينده قيمت کاهش مي‌يابد.
بهمن دانايي، دبير انجمن صنفي صنايع قند و شکر ايران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌ريزي براي واردات 1.4 ميليون تن شکر و ورود بخشي از آن به کشور گفت: برداشت چغندر پاييزه نيز از 2 روز قبل آغاز شده و پيش بيني اين است که با مجموعه اين اقدامات، قيمت شکر طي يک‌ماه آينده کاهش يابد.
به گزارش خبرنگار مهر، قيمت شکر اوايل اسفندماه سال گذشته دچار نوسان شده بود و برخي مسئولان کاهش توليد نيشکر و تأخير در برداشت آن را از جمله مهم‌ترين دلايل اين مساله عنوان کردند و آن زمان اظهار داشتند: برداشت نيشکر در استان خوزستان آغاز شده و با عرضه شکر حاصل از اين نيشکرها، قيمت به زودي در بازار افت مي‌کند. حتي برخي از مسئولان اظهار نگراني کرده بودند با ورود اين حجم شکر به بازار، قيمت به شدت افت کند.
اين در حالي است که طي هفته‌هاي اخير قيمت شکر مجدداً روند افزايشي پيدا کرده و اين بار در برخي نقاط شهر حتي از مرز 10 هزار تومان نيز گذشته است. گزارش‌هاي ميداني خبرنگار مهر نشان مي‌دهد هر بسته 900 گرمي شکر در مغازه‌هاي سطح شهر بين 9 هزار تومان تا 10 هزار و 500 تومان عرضه مي‌شود.
برخي از فروشندگان نيز با بيان اينکه قيمت شکر در عمده فروشي به کيلويي 8900 تومان رسيده است، به خبرنگار مهر گفتند: ما از آوردن و فروش اين محصول خودداري کرديم چون قيمت آن خيلي بالا رفته است.
يکي از فروشندگان درباره اينکه آيا با کمبود شکر در بازار مواجه هستيم؟، به خبرنگار مهر افزود: خير، شکر وجود دارد اما آن را دپو کرده‌اند و عرضه نمي‌کنند.
توليد داخلي 400 هزار تن کاهش يافت
بر اساس مشاهدات ميداني خبرنگار مهر قيمت اين کالا در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي از جمله کوروش، حدود 4000 تومان است.
در همين زمينه، بهمن دانايي، دبير انجمن صنفي قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلايل افزايش قيمت شکر در بازار، اظهار داشت: در اسفندماه کسي پيش بيني نمي‌کرد که با چنين سيلاب‌هاي بزرگي در فروردين مواجه شويم.
وي با بيان اينکه از اواسط شهريور ماه کارخانجات چغندرقند و از اوايل آبان ماه کارخانجات نيشکر، شروع به توليد شکر مي‌کنند، گفت: بنابراين اين توليدات، نياز کشور را تا ارديبهشت ماه سال بعد تأمين مي‌کنند.
دبير انجمن صنفي قند و شکر تصريح کرد: در سال گذشته اتفاقي که رخ داد اين بود که تا اواخر بهمن ماه، به دليل بارندگي، کشاورزان نتوانستند وارد مزارع نيشکر شوند و اين محصول را برداشت کنند. چون هر هفته ما در خوزستان با بارندگي مواجه بوديم.
دانايي با بيان اينکه توليد شکر حاصل از چغندر قند تا بهمن ماه نياز بازار را تأمين کرد، افزود: همين که وارد اسفند شديم کمبود عرضه نيشکر خود را نشان داد و قيمت شکر روند رو به رشد گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه سيل‌هاي اخير بين 30 تا 35 هزار هکتار از مزارع نيشکر را زير آب برده است، گفت: علاوه بر اين دو کارخانه نيز زير آب رفته‌اند که هنوز موفق به خالي کردن آب اين کارخانه‌ها و راه اندازي مجددشان نشده‌اند.
دانايي با بيان اينکه در کل کشور 9 واحد کارخانه نيشکر فعال است که همه آنها نيز در خوزستان فعاليت مي‌کنند، افزود: در حال حاضر 7 کارخانه در اين استان فعال هستند.
وي با اشاره به اينکه معمولاً در ابتداي هر سال ميزان توليد شکر از سوي انجمن پيش بيني و اعلام مي‌شود، ادامه داد: سال گذشته ميزان پيش بيني ما 1.8 ميليون تن بود که با توجه به کاهش حقابه کشاورزان در خرداد و تير 97 حدود 200 هزار تن توليد نيشکر کاهش يافت، همچنين سيلاب‌ها نيز توليد نيشکر را حدود 200 هزار تن کاهش دادند بنابراين توليد به حدود 1.4 ميليون تن رسيد.
دانايي: برداشت چغندر پاييزه آغاز شد / ‏واردات? 1.4 ميليون تن شکر
دانايي با بيان اينکه کشت چغندر در کشور به دو شکل بهاره و پاييزه انجام مي‌شود، افزود: از حدود دو روز قبل برداشت چغندر پاييزه در کشور آغاز شده و از اين محل حدود 100 تا 110 هزار تن شکر توليد مي‌شود. ضمن اينکه بين 150 تا 160 هزار تن شکر نيز از محل نيشکرهاي باقي مانده به دست مي‌آيد.
وي ادامه داد: 800 هزار تن شکر نيز ثبت سفارش شده و از اواخر ارديبهشت ماه واردات آن به کشور آغاز مي‌شود که عمده واردات نيز از کشور هند است.
دانايي با اشاره به واردات 550 تا 600 هزار تن شکر توسط شرکت بازرگاني دولتي ايران، افزود: در حال حاضر ? کشتي در بنادر امام خميني (ره)، چابهار و بندر عباس پهلو گرفته‌اند و در حال تخليه محموله‌هاي شکر هستند که بدين ترتيب طي يک ماه آينده حدوداً 800 تا 900 هزار تن شکر در دسترس خواهد بود و به بازار عرضه مي‌شود.
قيمت شکر در يک ماه آينده کاهش مي‌يابد
وي درباره اينکه بنابراين آيا در يک‌ماه آينده شاهد کاهش قيمت اين کالا خواهيم بود؟، تصريح کرد: قطعاً اين اتفاق رخ خواهد داد.
دانايي همچنين با اشاره به سهميه بندي شکر براي کارخانجات که در اسفندماه انجام شده است، گفت: اين شکرها با نرخ ارز دولتي در اختيار کارخانجات قرار مي‌گيرد و نظارت دقيق بر آن صورت مي‌گيرد البته به دليل تعطيلات عيد اختلالاتي در آن به وجود آمد اما بعد از تعطيلات کار به روال عادي خود برگشت.
وي نياز ساليانه کشور را به شکر حدود 2.2 ميليون تن اعلام و اضافه کرد: به عبارتي ما در شش ماه به 1.1 ميليون تن شکر نياز داريم و 700 تا 800 هزارتن از اين محصول براي حدود 4 ماه و نيم کشور کافي است.
دانايي با بيان اينکه با ورود محموله‌هايي که در راه است همه چيز به روال طبيعي بر مي‌گردد، گفت: اگر واردات مقداري زودتر انجام مي‌شد شايد شاهد اين تنش‌ها در بازار نبوديم اما بزودي قيمت‌ها متعادل خواهد شد.
وي درباره مباحث مطرح شده مبني بر اينکه عده‌اي شکر را براي گران‌تر شدن قيمت آن دپو کرده‌اند، افزود: بههرحال زماني که بازار يک کالا دچار تنش و نوسان مي‌شود، هيجاناتي نيز در اين زمينه به وجود مي‌آيد. به عنوان مثال مطمئناً انبارهاي مصرف کنندگان عمده شکر در حال حاضر پر است اما اينکه بگوييم دپو شده است، بعيد ميدانم چنين اتفاقي رخ داده باشد. چون ارقامي که ذخيره شده در اندازه‌اي نيست که بخواهيم بگوييم احتکار و يا دپو شده است.
دانايي درباره اينکه پيش بيني مي‌کنيد ميزان توليد در سال جاري چقدر خواهد بود؟، افزود: پيش بيني ميزان توليد براي سال جاري مقداري دشوار است به دليل اينکه ميزان بارندگي‌ها به ويژه در استان خوزستان بسيار زياد بوده و کشت عقب افتاده است.
وي با بيان اينکه سال گذشته تا آخر فروردين ماه 70 تا 80 هزار هکتار کشت چغندر قند انجام شده بود، گفت: امسال هنوز اين اتفاق رخ نداده بنابراين پيش بيني ميزان توليد نيز در اواخر ارديبهشت ماه امکان پذير خواهد بود.
تاريخ خبر: 98/02/15
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 541
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR