آرشيو اخبار
قيمت شکر به کيلويي 3400 تومان برمي‌گردد/4 کشتي شکر در بنادر
 
بهمن دانايي دبير انجمن صنايع قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در پاسخ به اينکه قيمت هر کيلو شکر تا 10 هزار تومان بالا رفته آيا اين قيمت پايين خواهد آمد؟ گفت: با تزريق توليدات داخل که برداشت نيشکر آغاز شده است و همچنين به دنبال واردات شکر، قيمت آن تا يک ماه آينده کاهش مي‌يابد و بايد به کيلويي 3400 تومان برسد.
افزايش قيمت شکر از ماه اسفند آغاز شد و از کيلويي 3400 تومان به 10 هزار تومان رسيد و تلاش مسئولان براي کاهش قيمت تاکنون به نتيجه نرسيده است.
دبير انجمن صنايع قند و شکر گفت: 250 هزار تن شکر از محل توليدات داخل 800 هزار تن واردات توسط کارخانه‌ها و 550 هزار تن واردات از سوي شرکت بازرگاني دولتي انجام مي‌شود که در مجموع يک ميليون و 600 هزار تن تا شهريورماه به بازار تزريق خواهد شد.
وي با بيان اينکه ماهانه 180 هزار تن شکر در کشور مصرف مي‌شود، گفت: اين ميزان شکري که به بازار تزريق مي‌شود، به راحتي مي‌تواند قيمت را پايين بياورد.
دانايي افزود:‌800 هزار تن شکري که قرار است کارخانه‌ها وارد کنند، ثبت سفارش آن انجام شده و براي برخي از آنها ارز تخصيص يافته و اواخر اين ماه اولين محموله وارد کشور خواهد شد.
وي در مورد واردات شرکت بازرگاني دولتي هم گفت: چهار کشتي در بنادر کشور در حال تخليه شکر وارداتي هستند و بقيه هم به مرور وارد خواهد شد.
خبرنگار فارس از دبير انجمن صنايع قند و شکر پرسيد آيا تأخير در واردات علت افزايش قيمت شکر بوده است، بيان داشت: قطعاً دليل مهمي براي بالا رفتن قيمت شکر است. البته اتفاق پيش‌بيني نشده سيل، محاسبات تصميم‌گيران را به هم زد و تصور نمي‌شد که سيل اخير 30 تا 35 درصد مزارع نيشکر کشور را از بين ببرد و 200 هزار تن توليد شکر را از محل نيشکر را کاهش دهد.
وي با بيان اينکه نياز کشور به شکر سالانه 2.1 ميليون تن است، گفت: امسال در خوش‌بينانهترين حالت يک ميليون و 400هزار تن شکر در کشور توليد شده است.
دبير انجمن صنايع قند و شکر در پاسخ به اينکه وزير جهاد کشاورزي پيش‌تر اعلام کره بود، توليد شکر ما از 2 ميليون تن عبور کرده است، گفت: اين آمار توليد مربوط به سال 96 است که حدود 2 ميليون و 15 هزار تن شکر توليد کرديم، اما توليد سال گذشته به دليل خشکسالي و همچنين سيل اخير کاهش يافت.
دانايي گفت: کم شدن حقابه آب چغندرکاران حدود 200 هزار تن و سيل اخير نيز حدود 200 هزار تن و در مجموع 400 هزار تن توليد شکر کشور را کاهش داد.
وي با بيان اين که بارندگي‌هاي امسال طي دهه‌هاي اخير بي‌سابقه بود، گفت: اين مسئله باعث شد برداشت کشاورزان با تأخير انجام شود، بنابراين محصولات کشاورزان هم دير به بازار رسيد.
دبير انجمن صنايع قند و شکر با بيان اينکه محموله‌هاي شکر وارداتي با ارز 4200 توماني وارد کشور مي‌شود، گفت: آنها تعهدنامه محضري مي‌دهند که کالا را به همان قيمت ستاد تنظيم بازار عرضه کنند.
وي ابراز اميدواري کرد که قيمت شکر طي 20 تا 30 روز آينده کاهش يابد و در ادامه به قيمت همان ستاد تنظيم بازار که 3400 تومان است برسد.
دانايي در پاسخ به اينکه اگر شما آمار موجودي انبارها را 400 هزار تن مي‌گوييد، آيا نمي‌توان با تزريق اين ميزان شکر به بازار قيمت را کنترل کرد، گفت: عرضه در بازار به حد کافي انجام مي‌شود، اما زماني که کالايي کم مي‌شود، حرص و ولع براي خريد بيشتر مي‌شود، همانند موضوع سهميه‌بندي اخير بنزين که در صف‌هاي طويل پمپ‌بنزين، سانتافه و پورشه‌سوار هم بودند، متأسفانه اين رويه است که بازار را به هم مي‌ريزد، وگرنه مشکلي در تأمين نياز وجود ندارد.
وي گفت:‌ در حال حاضر انبار مصرف‌کنندگان بزرگ کشور مثل شيريني‌سازها و کارخانه‌ها پر از شکر است و آنها مشکلي در تأمين ندارند.
تاريخ خبر: 98/02/17
منبع: فارس نيوز
كد خبر: 542
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR