آرشيو اخبار
حذف ارز دولتي واردات شکر بايد در زمان مناسب انجام شود
 
دبيرانجمن صنايع قند و شکر ايران با اشاره به مباحث مطرح شده مبني بر موافقت معاون اول رئيس جمهور با حذف ارز دولتي شکر،گفت: با اين مساله موافقيم اما اکنون زمان مناسبي براي انجام اين کار نيست.
بهمن دانايي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح شده مبني بر موافقت معاون اول رئيس جمهور با حذف ارز دولتي واردات شکر، اظهارداشت: ما نيز اين موضوع را شنيده ايم اما خبر قطعي نداريم.
وي با بيان اينکه حذف ارز دولتي از واردات شکر منجر به افزايش قيمت اين محصول مي‌شود، افزود: ما با کليات اين مساله موافقيم.
دانايي اضافه کرد: قيمت تمام شده توليد شکر در داخل زياد است چرا که تمام هزينه‌هاي آن با ارز آزاد انجام مي‌شود و زماني که براي واردات اين محصول ارز دولتي تعلق مي‌گيرد، باعث سرکوب توليد داخلي مي‌شود.
وي با بيان اينکه هزينه‌هاي توليد هر سال افزايش مي‌يابد، ادامه داد: وقتي که واردات با دلار دولتي انجام مي‌شود به اين معني است که برخلاف همه عوامل توليد داخلي که تحت تأثير تورم، افزايش نرخ داشته، ارز دولتي بدون تورم و ثابت باشد و همين باعث مي‌شود توليد داخل توان رقابت با محصول وارداتي را نداشته باشد.
دانايي تصريح کرد: به طور کلي ما موافق هستيم که نرخ ارز آزاد شود اما زمان آن هم خيلي مهم است و بايد مورد توجه قرار بگيرد.
وي با بيان اينکه حذف ارز دولتي باعث واقعي شدن نرخ شکر مي‌شود و کارخانجات مي‌توانند توليدات خود را با نرخ واقعي بفروشند، گفت: اين مساله باعث توسعه توليد چغندر قند، توسعه کارخانجات فرآوري و توسعه توليد شکر خواهد شد.
دانايي با اشاره به اينکه نرخ مصوب شکر درب کارخانه در حال حاضر 4050 تومان است، اضافه کرد: در صورت حذف ارز 4200 توماني واردات شکر، نرخ آن به 6000 تا 6200 تومان خواهد رسيد و با توجه به اينکه هم اکنون مسئوليت تنظيم بازار شکر با انجمن ما است و بايد ?? ميليون مصرف کننده را نيز مدنظر قرار دهيم مي‌گوئيم که الان زمان مناسبي براي حذف ارز دولتي اين کالاي اساسي نيست.
دبير انجمن صنايع قند و شکر کشور با بيان اينکه هم اکنون به ايام عيد نزديک مي‌شويم و بعد از آن نيز ماه مبارک رمضان را پيش رو داريم، ادامه داد: اين اقدام به نفع توليد و صنعت است اما از نظر تنظيم بازاري شوک سنگيني ايجاد خواهد کرد. اگر ? ماه قبل اين کار را مي‌کردند تاکنون تنش آن گرفته شده بود.
دانايي افزود: با حذف ارز دولتي واردات شکر موافق هستيم اما اين اقدام بايد در زمان مناسب انجام شود.
تاريخ خبر: 98/11/06
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 547
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR