آرشيو اخبار
تصميم ضد توليد و حامي واردات وزارت صمت
 
دبير انجمن کارخانجات صنفي قند و شکر از تصميم دولت براي فروش شکر وارداتي و ذخاير دولتي به 2 برابر قيمت توليد داخل خبر داد و گفت: اين حمايتِ شفاف از واردات و زمينه ساز فساد در بازار شکر است.
بهمن دانايي، دبير انجمن کارخانجات صنفي قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزايش قيمت شکر در بازار طي روزهاي اخير گفت: اقدامات و تصميمات غيرکارشناسي دستگاه‌هاي دولتي، بازار شکر را متلاطم کرده است.
دانايي با اشاره به اينکه تا سه هفته گذشته بازار شکر بسيار آرام و متعادل بود افزود: تصميم دولت مبني بر فروش شکرهاي وارداتي و ذخاير دولتي با نرخ بالاتر از شکر توليد داخل اين نوسانات را به وجود آورده است.
تصميم دولت مبني بر فروش شکرهاي وارداتي و ذخاير دولتي با نرخ بالاتر از شکر توليد داخل، باعث ايجاد نوسان در بازار شده است
وي توضيح داد: وزارت صمت به کارخانجات اعلام کرده که بايد شکر توليدي خود را به قيمت 6 هزار و 650 تومان در هر کيلوگرم تحويل شرکت بازرگاني دولتي ايران بدهند تا شرکت نيز آن را براي مصارف خانوار عرضه کند. در همين حال شکرهاي وارداتي و ذخاير دولت با قيمت 10 تا 11 هزار تومان به صنف و صنعت عرضه خواهد شد.
دانايي با تاکيد بر اينکه ما زير بار چنين تصميمي نرفتيم، خاطرنشان کرد: شکرهاي وارداتي که حدود 4 تا 5 ماه قبل وارد شده است براي وارد کننده کمتر از 9 هزار تومان تمام شده است و اگر الان ثبت سفارش شده و بعد از عيد واردات انجام بگيرد قيمت شکر بالاي 12 هزار تومان خواهد بود.
وي تصريح کرد: کارخانه‌هاي قند سال‌ها سرمايه‌گذاري کرده و هر يک براي خود مشترياني تعريف کرده‌اند و در برابر آنها تعهد دارند فلذا اين اقدام دولت به معناي مشتري ربايي از کارخانجات و حذف توليدکنندگان از بازار است ضمن اينکه مغاير با سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و قوانين ضد رقابتي است و در صورتي که بيش از اين به ما فشار بياورند ما به شوراي رقابت شکايت مي‌کنيم.
دولت با چند نرخي کردن، فساد ايجاد مي‌کند
دانايي تاکيد کرد: از طرف ديگر وقتي که محصولي دو يا سه نرخي شود رانت و فساد در بازار آن ايجاد خواهد شد و مشخص نيست شکري که از کارخانجات به قيمت 6 هزار و 650 تومان تحويل گرفته مي‌شود به دست خانوار برسد. اين احتمال وجود دارد که افرادي حواله اين شکرها را دريافت کنند و آنها را با قيمت‌هاي بالاتر در بازار سياه بفروشند. بنابراين نظر ما اين است که دولت بايد يک نرخ ميانگين براي شکر در نظر بگيرد و شکرهاي وارداتي و توليد داخل را به همان نرخ واحد عرضه کند تا مشکلي در بازار پيش نيايد.
تأخير در اصلاح قيمت چغندرقند و فروش شکر وارداتي به دو برابر نرخ توليد داخل حمايت واضح و شفاف از واردات و بسترسازي کامل براي اين امر است
اين فعال بخش خصوصي با اشاره به حذف ارز 4200 توماني از واردات شکر تاکيد کرد: وزير صمت چندي قبل اعلام کرده که نرخ گذاري دستوري براي کالاهاي توليدي که يارانه و يا تسهيلات خاصي نمي‌گيرند نبايد انجام شود و با توجه به اينکه دولت تسهيلات خاص و يارانه‌اي براي توليد شکر پرداخت نمي‌کند و از سويي تمامي نهاده‌هاي مورد نياز از کشت چغندر تا توليد شکر از قبيل کود، سموم، بذور، قطعات و لوازم خط توليد و مواد شيميايي با استفاده از ارز آزاد و نيمايي تهيه مي‌شود بنابراين، اين کالا نيز از شمول قيمت گذاري دستوري خارج است.
دولت يک ريال از خسارت 6 هزار ميلياردتوماني سيل خوزستان را جبران نکرد
دانايي با بيان اينکه سال گذشته سيل خوزستان بيش از 6 هزار ميليارد تومان به کارخانجات نيشکر خسارت وارد کرد و حجم گسترده‌اي از نيشکر توليدي را از بين برد، گفت: دولت حتي يک ريال تسهيلات براي بازسازي اين کارخانجات و جبران خسارت توليد کنندگان پرداخت نکرده است. بنابراين نمي‌تواند ادعايي در اين زمينه داشته باشد.
وي تصريح کرد: تأخير در اصلاح قيمت چغندرقند و فروش شکر وارداتي به دو برابر نرخ توليد داخل حمايت واضح و شفاف از واردات و بسترسازي کامل براي اين امر است.
در دوره محمود حجتي از توليد حمايت مي‌شد اما الان هيچ حمايتي نمي‌شود!
دانايي با اشاره به اينکه تنها 10 تا 12 کارخانه توليد قند و شکر خصوصي و باقي عمدتاً وابسته به نهادهاي عمومي و دولتي هستند، تصريح کرد: نمي‌شود 4 نفر پشت درهاي بسته براي 37 کارخانه تصميم گيري کنند و انتظار داشته باشند کارخانه‌ها بدون چون و چرا اين دستورات را اجرا کند.
وي با انتقاد شديد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزي در اين حوزه گفت: وزارت جهاد کشاورزي در يک حالت انفعالي قرار گرفته و هم اکنون که بايد از بخش توليد چغندرقند و شکر که زيرمجموعه اين وزارتخانه است دفاع کند جا زده و هيچ کاري انجام نمي‌دهد. ما طي اين مدت نديديم که اين وزارتخانه کوچک‌ترين حمايتي از زيرمجموعه‌هاي خود داشته باشد.
دانايي با اشاره به اينکه در زمان آقاي حجتي بسيار سفت و سخت از توليد حمايت مي‌شد گفت متأسفانه در دوره فعلي شاهد هيچ گونه حمايتي از سوي وزارت جهاد کشاورزي از بخش توليد نيستيم.
تاريخ خبر: 99/11/15
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 562
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR