آرشيو اخبار
در گفتگوي دبير انجمن شکر با مهر؛ افزايش قيمت شکر تکذيب شد/ فعلا تصميمي براي افزايش قيمت وجود ندارد
 

دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر مباحث مربوط به افزايش قيمت شکر را رد کرد و گفت: چنين بحثي مطرح نيست.
بهمن دانايي در گفتگو با خبرنگار مهر، مباحث مطرح شده مبني بر افزايش قيمت شکر را رد کرد و گفت: هيچ گونه افزايش قيمت قانوني در اين زمينه اتفاق نيفتاده و فعلاً هم قرار نيست که چنين اتفاقي بيفتد.
وي با اشاره به اينکه عليرغم کاستي‌ها و مشکلات موجود، شکر نسبت به کالاهاي ديگر از حاشيه امن بيشتري برخوردار بوده است، افزود: ما در زمينه شکر با کمبود يا تشکيل صف براي خريد آن مواجه نبوديم.
دانايي تصريح کرد: اگر عده‌اي شکر را در بازار بالاتر از قيمت مصوب بفروش مي‌رسانند خارج از حيطه مسئوليت‌هاي ما است، در صورتي که اگر تنظيم بازار شکر را به انجمن صنفي کارخانجات واگذار مي‌کردند بهتر مي‌توانستيم بازار را کنترل کنيم.
به گفته دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر تنظيم بازار اين محصول تا دو سال قبل بر عهده انجمن بود.
عرضه شکر در بسته‌هاي 900 يا 700 گرمي ممنوع است
دانايي تاکيد کرد: در حال حاضر نيز شکر بخش خانوار که توسط شرکت بازرگاني دولتي ايران در کيسه‌هاي 50 کيلويي به واحدهاي بسته بندي و فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود به قيمت هر کيلوگرم 6 هزار و 650 تومان در اختيار اين واحدها و فروشگاه‌ها قرار مي‌گيرد که بايد به صورت بسته بندي‌هاي يک کيلوگرمي در بيايد و به نرخ 8 هزار و700 تومان در اختيار مصرف کننده نهايي قرار بگيرد.
وي تصريح کرد: فروش شکر به قيمت بالاتر از اين ميزان تخلف محسوب مي‌شود ضمن اينکه عرضه اين محصول در بسته‌هاي 700 يا 900 گرمي نيز ممنوع است.
دبير انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر قيمت هر کيلوگرم شکر براي بخش صنف و صنعت را نيز 11 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه سال گذشته دولت، بايد از ابتداي سال 1400 کالاهايي که يارانه و تسهيلات دولتي دريافت نمي‌کنند از قيمت گذاري دستوري خارج شوند و واحدهاي توليدي در اين زمينه تصميم گيري کنند.
دانايي با اشاره به اينکه شکر نيز هم اکنون در زمره همين کالاها قرار دارد، ادامه داد: بنابراين بايد واحدهاي توليد کننده بر اساس ضوابط قيمت گذاري کالاهاي توليد داخلي که سازمان حمايت آن را تدوين کرده، اقدام به قيمت گذاري کنند.
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه 37 کارخانه توليد کننده قند و شکر در کشور داريم که قيمت تمام شده توليد هيچکدام از آنها شبيه يکديگر نيست درخواست ما اين بوده که به انجمن صنفي کارخانجات قند و شکر اجازه داده شود که با بررسي قيمت تمام شده توليد واحدها نرخ ميانگيني را محاسبه و اعلام کند که متأسفانه اين پيشنهاد مورد پذيرش قرار نگرفت.
دانايي با اشاره به اينکه در سال جاري وضعيت توليد شکر بسيار مطلوب است، اظهار داشت: به همين جهت پيش بيني مي‌کنيم که ميان واحدها رقابت منفي ايجاد شود و در نتيجه نرخ کالا در بازار افت کند.
شرايط آرام بازار شکر را مديون توليد داخل هستيم
وي با اشاره به دستور رئيس جمهور مبني بر عدم افزايش قيمت کالاهاي اساسي در ماه مبارک رمضان گفت: به همين جهت کارخانجات توليد کننده شکر با وجود اينکه محصول تازه آنها از اوايل ارديبهشت ماه وارد بازار مي‌شود قيمت جديدي تعيين نکرده‌اند و اخيراً به آنها ابلاغ کرده‌ايم که نرخ جديد را محاسبه و اعلام کنند.
دبيرانجمن صنفي کارخانجات قند و شکر توضيح داد: مشخص نيست که در بررسي جديد قيمت‌هاي تمام شده توليد، افزايش نرخي اتفاق بيفتد يا خير و اگر افزايشي وجود داشته باشد، کمتر از 10 درصد خواهد بود که رقم زيادي نيست.
وي افزود: اين امر در حالي است که برخي از کالاهاي اساسي در روزهاي اخير افزايشي در حدود 35 تا 50 درصد را داشته اند.
دانايي شرايط مطلوب بازار شکر را ناشي از وضعيت خوب توليد داخل دانست و گفت: اگر قرار بود که ما در چنين شرايطي شکر وارد کنيم بيش از 13 هزار تومان تمام مي‌شد و وضعيت آرامي را که در حال حاضر داريم شاهد نبوديم.
تاريخ خبر: 00/02/26
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 565
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR