آرشيو اخبار
انتقاد از قيمت تضميني محصولات استراتژيک
 
دبير انجمن قند و شکر گفت: تناسب در قيمت گذاري محصولات استراتژيک براي سال زراعي آينده رعايت نشده و رشد چند برابري نرخ محصولات رقيب چغندر قند موجب کاهش توليد و از دست رفتن خودکفايي مي شود.
بهمن دانايي، دبير انجمن کارخانجات توليدکننده قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعيين قيمت تضميني 1473 تومان براي چغندر قند بهاره و قيمت 1422 تومان براي چغندر پاييزه گفت: نگراني ما اين بود که افزايش قيمت چغندر قند به گونه‌اي باشد که قيمت شکر توليد داخل افزايش چشمگيري داشته باشد و مزيت رقابتي توليد داخل با واردات از بين برود.
اين فعال بخش خصوصي ادامه داد: قيمت تعيين شده براي چغندر قند رقم خوبي است اما عدم رعايت تناسب افزايش قيمت محصولات رقيب چغندر قند ايجاد مشکل کرده است.
وي با اشاره به اينکه در تصميم‌گيري براي محصولاتي مانند چغندر قند که در ارتباط مستقيم با صنعت قند و شکر کشور است بايد صاحبان صنايع نيز در جلسات حضور داشته باشند و نظرات خود را مطرح کنند، افزود: بين 50 تا 55 هزار نفر کشاورز چغندرکار تحت پوشش صنايع قند و شکر هستند و هيچ ارتباطي هم با وزارت جهاد کشاورزي و ساير دستگاه‌هاي دولتي ندارند و در ارتباط مستقيم با صنعت هستند.
اين فعال بخش خصوصي با بيان اينکه دولت مردان نبايد پشت درهاي بسته براي صنايع تصميم بگيرند، گفت: قبلاً در کميسيون شوراي اقتصاد نماينده انجمن را دعوت مي‌کردند و ما نيز. نظرات و پيشنهادات خود را ارائه مي‌کرديم اما در اين دوره تنها به صحبت تلفني با ما اتکا شد و متأسفانه نتيجه نهايي نيز مطلوب نبود.
تناسب در قيمت گذاري محصولات استراتژيک رعايت نشده است
دانايي ادامه داد: بر اساس فرمولي که پيش از انقلاب نيز وجود داشته در تعيين قيمت‌هاي تضميني همواره قيمت گندم به عنوان نرخ پايه انتخاب مي‌شد و بر اساس آن قيمت ساير محصولات نيز تغيير مي‌کرد به عبارتي اگر قرار بود که قيمت‌ها صعود يا سقوط کند در يک رژيم اتفاق مي‌افتاد و نسبت بين قيمت‌هاي محصولات مختلف کاملاً رعايت مي‌شد.
وي اضافه کرد: به عنوان مثال سال گذشته که قيمت گندم پنج هزار تومان تعيين شد نرخ چغندرقند 1247 تومان و 6 ريال بود که اين قيمت 23 تا 25 درصد قيمت گندم بود و رقم مناسبي به شمار مي‌آمد و همچنين قيمت دانه‌هاي روغني از جمله سويا 5.1 تا 1.9 قيمت گندم بود اما امسال قيمت دانه‌هاي روغني دو برابر شده و قيمت چغندر قند 20 درصد نرخ گندم است.
وي با اشاره به اينکه محصولاتي مانند سويا و آفتابگردان رقيب چغندرقند به حساب مي‌آيند، گفت: در حال حاضر کشت آفتابگردان در غرب کشور و آذربايجان غربي به شدت افزايش پيدا کرده و مسئله عدم رعايت نسبت در تعيين قيمت‌ها نيز منجر به اين مي‌شود که توليد چغندر قند به شدت فروکش کند.
خودکفايي شکر را از دست مي‌دهيم
دانايي با بيان اينکه امسال در آستانه خودکفايي شکر قرار داشتيم، افزود: با قيمت‌هاي تعيين شده، سال آينده اين دستاورد را از دست مي‌دهيم.
وي با اشاره به اينکه عدم رعايت نسبت در تعيين قيمت‌ها موجب مي‌شود که دو تا سه محصول در کشت غالب شود و دستاوردهاي ديگر از بين برود، افزود: با اين وضعيت سال آينده چند محصول توليد بسيار زيادي خواهد داشت و روي دست کشاورزان و دولت مي‌ماند از طرفي ما بايد واردات شکر انجام دهيد.
اين فعال بخش خصوصي درباره اينکه هم اکنون چه پيشنهادي براي برون رفت از اين چالش وجود دارد؟، گفت: هم اکنون قيمت‌ها ابلاغ شده و ديگر نمي‌توان نرخ ساير محصولات را تغيير داد تنها راهکاري که وجود دارد اين است که دولت قيمت چغندر را با رعايت نسبت‌هاي سنوات قبل ترميم کند تا توليد اين محصول آسيب نبيند که البته اين اتفاق نيز منجر به افزايش قيمت تمام شده چغندر قند و در نهايت افزايش نرخ شکر توليدي خواهد شد.
چاره‌اي جز افزايش قيمت چغندر قند نيست
دانايي با اشاره به اينکه در صورت رعايت تناسب قيمت بين محصولات مختلف، نرخ 1473 تومان براي چغندرقند نرخ نسبتاً مناسبي بود، گفت: در حال حاضر بايد اين قيمت به 1600 تا 1700 تومان افزايش پيدا کند و ما با اين اتفاق مزيت قيمتي توليد داخل را نسبت به واردات از دست مي‌دهيم اما براي جلوگيري از افت توليد چغندر قند و از دست رفتن خودکفايي شکر چاره ديگري نداريم.
اين فعال بخش خصوصي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميتي که وزير جديد جهاد کشاورزي به تشکل‌هاي بخش خصوصي مي‌دهد، افزود: اخيراً قرار شده است که 15 تشکل بطور همزمان جلسه‌اي با وزير جهاد کشاورزي داشته باشند و مشکلات بخش را مطرح کنند که البته معتقد هستيم چنين جلساتي با اين حجم از افراد خروجي مناسبي ندارد و بهتر است که وزير با تشکل‌هاي تخصصي به طور جداگانه ديدار کند و نظرات و پيشنهادات آنها را بشنود و مد نظر قرار بدهد تا به نتيجه مطلوب برسيم
تاريخ خبر: 00/06/17
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 573
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR