آرشيو اخبار
چغندرهايي‌که برداشت نشد و گنديد
 
دبير انجمن کارخانجات قند و شکر گفت: ابلاغ ديرهنگام افزايش قيمت خريد تضميني چغندر قند منجر به اين شد که کشاورزان برداشت اين محصول را 20 روز ديرتر آغاز کنند و چغندرها روي زمين بماند.
به گزارش خبرنگار مهر، اخيراً کشاورزان چغندرکار در برداشت محصولات خود با مشکلاتي مواجه شده اند، در همين زمينه يک کشاورز دزفولي در تماس با خبرنگار مهر عنوان کرد که حدود 1500 هکتار چغندر قند در اين شهرستان روي زمين مانده و در حال گنديدن است.
به گفته اين کشاورز عدم ظرفيت کافي کارخانجات از جمله دلايل اين مساله است. به دنبال تماس‌هاي مکرر اين کشاورز، خبرنگار مهر ماجرا را از انجمن کارخانجات توليدکننده قند و شکر کشور پيگيري کرد و در اين زمينه بهمن دانايي دبير انجمن کارخانجات قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينکه در طول بيش از سي سال فعاليت اين صنعت هرگز شرايط تا اين اندازه دشوار نبوده است، گفت: متأسفانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزي با ناديده گرفتن بخش خصوصي چالش‌هاي زيادي را براي توليدکنندگان ايجاد مي‌کنند. به طوري که آنها حتي يک نامه را نيز پاسخ نمي‌دهند و به وضوح بخش خصوصي را ناديده مي‌گيرند.
اشتباه استراتژيک وزارت جهاد کشاورزي در افزايش قيمت‌هاي محصولات
وي با اشاره به اينکه به دنبال افزايش قيمت گندم به 11 هزار و 500 تومان قرار شد قيمت ساير محصولات کشاورزي نيز افزايش پيدا کند، افزود: شوراي قيمت گذاري محصولات استراتژيک در اوايل ارديبهشت ماه تصويب کرد 300 تومان به قيمت چغندر قند اضافه شود اما تا وزير جهاد کشاورزي آن را ابلاغ کند حدود يک ماه طول کشيد و اين مساله مشکلات زيادي را به وجود آورد.
دانايي اضافه کرد: قيمت چغندر قند پاييزه 1641 تومان به اضافه 130 تومان کرايه حمل بود اما با تصميم شوراي قيمت گذاري کرايه حمل به 430 تومان افزايش پيدا کرد. اما ابلاغ دير هنگام اين قيمت منجر به آن شد که کشاورزان دير اقدام به برداشت محصول خود نمايند.
کشاورزان برداشت چغندر را 20 روز ديرتر آغاز کردند
اين فعال صنفي با اشاره به مباحث مطرح شده مبني بر اينکه 1500 هکتار چغندر قند در دزفول روي زمين مانده و در حال خراب شدن است، گفت: برداشت چغندر قند بايد اواخر فروردين و حداکثر اوايل ارديبهشت ماه شروع شود و تا قبل از تير ماه به اتمام برسد که به فصل گرما برخورد نکند. با اين حال اتفاقي که امسال افتاد منجر به اين شد که کشاورزان 20 روز ديرتر برداشت چغندر قند را شروع کنند و در حال حاضر نيز با گرماي شديد برخورد کرده اند و همين مساله منجر به آن شده که چغندرها روي زمين بمانند چرا که کارخانجات نيز با توجه به حجم زياد برداشت و فاسد بودن بخشي از چغندرها ظرفيت کافي ندارند.
دانايي با تاکيد بر اينکه اصلاح قيمت چغندر قند از سوي وزارت جهاد کشاورزي زماني اتفاق افتاد که فصل کشت تمام شده بود، گفت: بنابراين اين افزايش قيمت جز ايجاد چالش در حوزه توليد نتيجه ديگري به دنبال نداشته است.
دبير انجمن کارخانجات قند و شکر همچنين با اشاره به اينکه افزايش قيمت خريد تضميني چغندر قند منجر به افزايش قيمت تمام شده توليد شکر داخلي به 21 هزار تومان شده است، گفت: اين در حالي است که قيمت شکر وارداتي 18 هزار تومان و با اين شرايط ما مزيت رقابتي خود را از دست مي‌دهيم.
اتفاقات سالهاي 85 تا 87 در حال تکرار است
دانايي با اشاره به اينکه نگراني توليدکنندگان در حال حاضر اين است که شکر توليدي روي دست آنها بماند اضافه کرد: حوادثي که در حال رخ دادن است شبيه حوادث سال‌هاي 85 تا 87 است که مرزهاي کشور به سوي شکرهاي وارداتي باز شد و 8 کارخانه توليدي به دليل اين مساله بسته شدند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه در حال حاضر شکر حاصل از چغندر پاييزه در حال توليد و عرضه به بازار است، گفت: دولت بايد نرخ مصوب شکر را اعلام مي کرده اما هنوز اين کار را انجام نداده است در حالي که دو ماه پيش قيمت شکرهاي وارداتي را تعيين و اعلام کردند.
دانايي همچنين خواستار افزايش تعرفه واردات شکر خام وارداتي به کشور شد و اضافه کرد: تعرفه واردات شکر خام دو درصد است که بايد به 30 درصد افزايش يابد چرا که در حال حاضر قيمت شکر توليد داخل افزايش يافته و مزيت رقابتي آن با نوع وارداتي کالا از بين رفته است.
وزارت جهاد تمام فرايند توليد تا عرضه شکر را مختل کرده است
دبير انجمن کارخانجات قند و شکر ضمن انتقاد شديد از سياست‌هاي مسئولان وزارت جهاد کشاورزي گفت: متأسفانه مسئولان وزارت جهاد کشاورزي سياست‌هاي تنظيم بازار را به درستي نمي‌دانند و از تجربيات بخش خصوصي نيز استفاده نمي‌کنند، به عنوان مثال همين يک مورد افزايش بي دليل نرخ خريد تضميني چغندر قند تمام پروسه توليد و عرضه شکر را بر هم زده است.
وي با اشاره به اينکه در آذر ماه 1400 بيش از ده‌ها بار مکاتبه کتبي و تلفني با دفتر معاونت توسعه بازرگاني وزارت جهاد کشاورزي براي برگزاري يک جلسه درباره تنظيم بازار شکر و واردات اين کالا را داشتيم، گفت: متأسفانه هيچ جوابي به اين همه مکاتبه انجمن داده نشد در حالي که انجمن کارخانجات توليدکنندگان قند و شکر تنها تشکل تخصصي در اين حوزه است.
دانايي با اشاره به اينکه همين بي توجهي‌ها منجر به تأخير در واردات شکر به کشور شد، اضافه کرد: 600 تا 700 هزار تن شکر در حال خريداري و حمل به کشور است که اين محموله‌ها در مرداد و شهريور که همزمان با فصل برداشت شکر داخل است وارد کشور مي‌شود و نگراني بسيار زيادي در اين حوزه وجود دارد که شکرهاي توليد داخل روي دست توليدکنندگان بماند.
کاهش شديد مصرف شکر در کشور
دانايي درباره اينکه با وجود تأخير در واردات چرا در بازار داخل با کمبود مواجه نشديم، گفت: مهمترين دليل اين مساله کاهش شديد مصرف شکر است به طوري که در سال‌هاي گذشته در چنين فصلي ميزان مصرف شکر در کشور بين 210 تا 220 تن بوده اما در حال حاضر به 130 تا 140 هزار تن رسيده است.
وي توليد و عرضه شکر داخلي را نيز از ديگر دلايل اين مساله عنوان کرد.
تاريخ خبر: 01/04/14
منبع: خبرگزاري مهر
كد خبر: 581
سايتهاي اعضاء
سايتهاي خبري
سايتهاي تخصصي شکر
| صفحه اصلي | آرشيو اخبار | کارخانه هاي قند وشکر | آمارهاي تخصصي | نرخ جهاني شکر |
Info@ISFS.IR